پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:18
پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:18
پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر     "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود     از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد     حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن     حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»     «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت     ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند     فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند     فیلم های سینمایی آخرین هفته     مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی     احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان     هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت     آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور     نگاهی به فیلم «زرد»؛     فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها     علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم     اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند     موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما     اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد     اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد     
- اندازه متن: + -  کد خبر: 339صفحه نخست » نقد فیلمجمعه، 11 اردیبهشت 1394 - 13:08
نگاهی به فیلم طعم شیرین خیال
شعارهایی در باب محیط زیست
شادی رستمی - فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران: تبریزی در به نمایش درآوردن کاراکترها قدری سهل انگاری کرده چرا که از سازنده ای خوش قریحه و نکته سنج چون او که رضا مارمولک و صادق مشکینی را به مخاطب عرضه کرده،چنین عملی بر نمی اید....
  
فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران:

طعم شیرین خیال از آن دسته فیلم هایی است که مخاطب را با فکری مشغول و درگیر از سالن بیرون می فرستند.نه ،نه....گمان نکنید با فیلمی جنایی و معمایی سر و کار خواهید داشت بلکه تنها اثری ساده در باب رفتار صحیح با محیط زیست و چگونگی مراقبت از منابع طبیعی است.بلایی که ما انسان ها بر سر طبیعت می اوریم و عذاب وجدانی که اثر به ما می دهد.فیلمی که علیرغم موضوع خوب ، سطح هنری اش در حد تله فیلم یا یک اپیزود  سریال است.
اینکه کمال تبریزی بعد از گره های فراوان  و ریز و درشت در مرغزار سینما و تلویزیون چنین اثری را بسازد موضوع عجیبی نیست و چه کسی جز او می تواند کلی شعار  و نکته ی اموزشی را در دهان نقش اولش بگذارد و در مغز بیننده فرو کند؟البته سفارشی بودن فیلم از سر و رویش می بارد اما بی شک نام و اعتبار کمال تبریزی به پیشبرد فیلم کمک کرده است.حال خیلی مهم نیست که او پس از افت محسوس در کارنامه اش به ساخت یک تیزر بلند سینمایی!رسیده  بلکه همین هم در مقایسه با آثار اساتیدی کارکشته تر از او غنیمت است.همچنین او قبلا در فرش باد ،استعداد و توانایی خود را در سفارشی ساختن نشان داده بود.
فیلم نامه ی طعم خوش خیال را نغمه ثمینی، علی میرمیرانی و محمدعلی حسین‌نژاد نوشته اند  و شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، نازنین فراهانی، پریوش نظریه، هدی حسینی بجستانی، عیسی یوسف‌پور و آسیه سلطانی نژاد در آن ایفای نقش کرده اند .داستان  فیلم درباره ی استاد(حسینی) دانشگاهی ساده دلی است  که دست بر قضا دشمنانی نیز دارد  و عاشق شیرین(بیاتی)،شاگردش  می شود. محیط زیست مهم ترین دغدغه اوست و در راه آن از هیچ تلاشی فروگذار نیست. شیرین راوی این قصه عاشقانه است.
طعم خوش خیال زبانی کمدی دارد و داستان را از جانب شیرین می شنویم.گره افکنی و به هم ریختن روایت تمهید خوبی است بخصوص لحظاتی که همه چیز فریز می شود تا راوی کنه قضیه  را برای ما معلوم کند.لهجه ی کرمانی  به خوبی توسط بیاتی ادا می شود و همچنین لوکیشن های متنوع و زیبا بدور از فضاهای آپارتمانی معمول با یک موسیقی لطیف و همخوان ،در حال و هوای متفاوت قصه تاثیر گذارند .پیش از این در فیلم خسته نباشید تجربه ی موفق فیمسازی در کویر رخ داده  و از سوی مخاطبان کم و بیش پذیرفته شده بود .حسن این فیلم استفاده  بجا و کافی از فضای کویر بوده تا به ورطه ی خستگی و کسالت نیفتد و یکنواخت نشود.قاب بندی ها و میزانسن خوب هستند و مناسب یک کار سفارشی-تبلیغاتی .وقتی برای اثری موضوع تعریف می شود،می توان آن را به کمک دیالوگ  ،اکت  و  حتی خود لوکیشن به مرحله ی اجرا درآورد نه اینکه یک استاد دانشگاه عجول و عصبی بارها و بارها یک جمله را تکرار کند،به هر ماشینی سرک بکشد  و به تعمیر یا بهتر بگویم تخریب آن بپردازد،تمام پلاستیک های  دور و برش را جمع آوری کند و کرم کمپوست  به کسی هدیه دهد.چنین رفتارهایی در عالم  فانتزی سینما هم غیر معقول اند چه برسد که هدف آموزش باشد و تبلیغ.کارگردان می تواند در بطن کار مفهوم سازی کند و به جای دیالوگ های رو و گل درشت به رفتارهای غیر مستقیم توجه کند  و بدین شکل مخاطب را محترم تر بدارد.
البته خرده تخیلات شیرین در نوع خود بد نیستند و سبک انیمیشنی آنها حالتی طنزآلود و مفرح به کلیت اثر داده است.صحبت از آینده ی تاریک و خطرناک محیط زیست که با کارتون های خنده دار همراه است بیننده را خیلی هم نمی ترساند اما خب...هشدار می دهد.اصل و مبنای طعم خوش خیال بر پایه ی هشدار است و طرح پیشنهاداتی که می تواند به نجات منابع طبیعی کمک کند.
تبریزی در به نمایش درآوردن کاراکترها قدری سهل انگاری کرده چرا که از سازنده ای خوش قریحه و نکته سنج چون او که رضا مارمولک و صادق مشکینی را  به مخاطب عرضه کرده،چنین عملی بر نمی اید.کاراکترها به شدت سردستی اند.چگونه یک استاد دانشگاه تحصیلکرده می تواند تا این حد رفتار کودکانه ای داشته باشد؟رفتاری که او با دانشجوی خود دارد به هیچ وجه و با  هیچ محیط آموزشی جور در نمی آید.او برای هر صدمه به محیط زیست به پرخاش و درگیری فیزیکی و لفظی می پردازد  و با کتک خطاکاران را ارشاد می کند.شهاب حسینی با ان کارنامه ی پر و پیمان برای این نقش زیاده از حد به نظر می رسد و شمایل یک استاد دانشگاه شوخ و شنگ و اکتیو  را  ندارد.گرچه او بازیگر قدری است اما مخاطبان به دیدن او در نقش های حسی و درونگرا عادت دارند و این تجربه ی تازه هم برای او قدمی رو به جلو نبوده است.گرچه معتقدم بازی اش حساب شده و تحت کنترل است و از ابتذال کاملا پرهیز کرده . پررنگ کردن پدر شیرین  به عنوان تستر شیرینی  و سنگ صبور دخترش و عملا حذف  باقی افراد خانواده چندان دلچسب به نظر نمی رسد.نازنین بیاتی اما نقش آفرینی خوبی در طعم خوش خیال داشته و بازی یکدست و روانی ارایه داده است.
او که از تازه واردین سینماست موفق شده به سرعت جای خود را پیدا کند و در غیاب ترانه علیدوستی به سبب شباهت مختصر چهره  جانشین او  شود.بازی بیاتی دقیق و کاملا مبتنی بر متد است  و از هرگونه حرکت اضافه عامدانه پرهیز می کند.به همین سبب خیلی  در نقش غرق نمی شود  بلکه او را در فضایی نزدیک به آن می بینیم .پردازش کاراکتر خانم مدیر نیز سرشار از اشکال است  و نمی توان برای رییس یک محیط آموزشی چنین حدی از خباثت و رذالت علیه همکار را در نظر گرفت و از آنجایی که به سبک هالیوودی به یک بد وومن! نیاز است  بایستی شخصیتی نقشه کش،دروغگو و پست به خانم مدیر داده شود  که به شدت دور از ذهن است.
کمال تبریزی  یکی از بهترین کارگردان ها ی سینمای ایران است اما کاش همچنان مخاطب را باهوش وزرنگ بپندارد و به اشارات  و کنایات ظریف بسنده کند.نشانه ها را در دل محیط و طبیعت بکارد  و از با صدای بلند شعار دادن بپرهیزد.مخاطبان در  طول این سال ها شناخت کامل و کافی از او و آثارش دارند و بی شک کشف و شهود برایشان لذت بخش تر است.
 

   
  

به اشتراک بگذارید:   Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 آخرین مطالب
  پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر
  "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود
  از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد
  حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن
  حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»
  «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت
  ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند
  فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند
  فیلم های سینمایی آخرین هفته
  مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی
  احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان
  هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت
  آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور
  نگاهی به فیلم «زرد»؛
  فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها
  علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم
  اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند
  موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما
  اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد
  اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد
  موزه سینما در ایام شهادت امام حسین (ع) تعطیل است
  چشمان برخی فیلمسازان به دستان جشنواره‌ها نباشد
  ۲۰۱۷ بدترین سال سینمای بریتانیای از لحاظ تناسب جنسیتی
  دی کاپریو بازهم علیه ترامپ موضع گیری کرد
  آلوده به جریان‌های سیاسی نشوید
  اکران اختصاصی «رگ خواب» ویژه مهاجران افغانستانی+جزئیات
  «نفس» به جشنواره فیلم توبینگن آلمان می رود
  حوزه هنری یا شهرداری، مسئله این نیست
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  سینما از مجلس کمک خواست!/ نباید جشنواره‌ها آفت سینمای ایران شوند
  سازمان سینمایی؛ بهارستان مدیران بازنشسته
  «سارا و آیدا» چگونه بر سر تماشاگر کلاه می‌گذارند!
  فیلم‌های سینمایی اولین هفته شهریور ماه در تلویزیون + پوستر فیلم‌ها
  انفعال‌های خودخواسته
  تأکید جشنواره سلامت بر سلامت روحی، جسمی و زندگی بدن خشونت/ حمایت از ۱۰ فیلم سینمایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان
  «یتیم خانه ایران» وارد شبکه نمایش خانگی شد
  قرن شوم هالیوود از شرم چاقی: از گرتا گاربو تا کلویی گریس مورتز
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
آرشیو آخرین مطالب
 
 پربیننده‌ترین مطالب
آرشیو پربیننده‌ترین مطالب
خانه | درباره ما | تماس با ما | آرشیو | پیوندها
صفحه اول | سینمای ایران | سینمای ایران | سینمای جهان | سینمای مستند و تجربی | تولید و اکران | تلویزیون | نمایش خانگی | اخبار صنفی | جشنواره‌ها | هنرمندان | اخبار عمومی
::  پیش‌خوان ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نقشه سایت ::  نسخه تلکس
© فیلم پرس 1391
info@filmpress.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار