پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:22
پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:22
پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر     "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود     از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد     حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن     حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»     «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت     ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند     فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند     فیلم های سینمایی آخرین هفته     مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی     احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان     هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت     آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور     نگاهی به فیلم «زرد»؛     فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها     علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم     اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند     موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما     اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد     اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد     
- اندازه متن: + -  کد خبر: 338صفحه نخست » نقد فیلمجمعه، 11 اردیبهشت 1394 - 13:04
نگاهی به فیلم ایران برگر
ایران برگر با سیب زمینی!
شادی رستمی - فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران: یلم شروع قوی و چشمگیری ندارد.کاراکترها به درستی تنظیم نشده اند و ورود و خروجشان منظم و هدفمند نیست....
  
فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران:

ایران برگر یکی از امیدهای جشنواره فجر امسال است که از زمان ساخت نامش بر سر زبان ها افتاده بود.مسعود جعفری جوزانی ،کارگردان خوش نام و کم کار سینما پس از سال ها دوری از پرده ی نقره ای اکنون با اثری تازه ای که اسمی نا متعارف دارد به عرصه فیلمسازی باز گشته است.
ایران برگر با جمعی از ستارگان کمدی سینما  و تلویزیون ساخته شده و وقتی نام محسن تنابنده،احمد مهرانفر،سحر جعفری جوزانی ،شهره لرستانی و هادی کاظمی را می بینیم باید منتظر یک اثر مفرح و شاد باشیم.در کنار این بازیگران ،علی نصیریان نقشی متفاوت از کارهای همیشگی اش را ایفا می کند.
داستان  فیلم در روستایی ساختگی به نام شید می گذرد که از نوع پوشش و لهجه ی مردمانش می توان پی برد که درلرستان واقع شده است.دو طایفه ی خیر اللهی و امراللهی از قدیم بر سر قدرت اختلاف داشته اند و برای تکیه ی بر مسند قدرت همه کار می کنند.
ایران برگر داستانی است تمثیلی که جامعه ی ایرانی را به این روستا تشبیه می کند و اشارات تند و تیز سیاسی را در دهان کاراکتر ها می گذارد. مردم شید از فقر فرهنگی رنج می برند  و از تماشای بازی فوتبال و تمایل آنها به هولیگانسم می توان به درونمایه شان پی برد.اختلاف طبقاتی در این منطقه بیداد می کند و طبقه ی کارگر سر گرسنه بر سر  زمین می گذارد .سران روستا بر سر قدرت با یکدیگر اختلافات قدیمی دارند و مرتب به جاسوسی و کارشکنی می پردازند.شاید که چنین تصویری ،پیش از این ،در شب های برره به نویسندگی پیمان قاسم خانی و کارگردانی مهران مدیری به خوبی نمایش داده شده بود اما مانند ایران برگر به ورطه ی سیاست زدگی نیفتاده بود.شاید بسیاری از اشارات و برداشت ها در نوع خود  درست  شکل گرفته و البته نه فقط مختص ایران و بلکه جوامع و کشورهای دیگر هم باشد اما در کل اینهمه شانتاژگری در اثری که سطح پایین ترین شکل را برای ارائه برگزیده ،قطعا از سوی مخاطب جدی گرفته نخواهد شد.
جوزانی قصد داشته با نشان دادن این جامعه ی ملتهب و بحران زده  و سردمداران رقابت جو طعنه ای روشنفکرانه بزند و مردم را به فکر فرو ببرد اما نتیجه ی کار چیزی بیش از یک هجویه ی صرف نیست که مردم از ابتدا تا انتهایش قهقهه میزنند.جوزانی حتی از نوستالژی هم بهره جسته و با تاسی از سری فیلم های صمد روستاییان را به چالش در برابر هنرمندان شهری دعوت می کند.بخصوص که احمد مهرانفر در نقش رهام عین الله باقر زاده ی تازه ای را نوید می دهد و عشق به دختر کدخدا هم که نعل به نعل از آن نمونه استخراج شده است.
فیلم شروع قوی و چشمگیری ندارد.کاراکترها به درستی تنظیم نشده اند  و ورود و خروجشان منظم و هدفمند نیست.عناصر  فیلم انقدر آشفته و بی سر و سامان اند که بیننده افسار کار از دستش در میرود.اجزای فیلم به هم پیوسته نیستند و هر بخش ساز خودش را می زند.کارگردان نخی که بر سر موضوعات مختلف می دهد را به ناگهان رها می کند و از سوژه ای به سوژه ی دیگر می پرد.در واقع تمثیل انتخاباتی او چیزی بیش از اخراجی های 3 به مخاطب نشان نمی دهد و اینکه این اثر را تافته ی جدا بافته بدانیم و یا به سبب سابقه ی طلایی کارگردان کار را سخنگو و لایه دار بدانیم سخت اشتباه است.جوزانی می توانست گزیده گو تر باشد،فضای اثر را با ارامش بیشتری بچیند و بازیگران کمتر  و کاراکترهای موثرتری بچیند.او چنان در استفاده از کمدین ها اسراف کرده که دیگر هیچ کدام به چشم نمی ایند و مخاطب هم از جانب  آنها  تحت تاثیر قرار نمی گیرد و پند نمی پذیرد! ، دوز بالای شوخی با مسایل جدی و مهم جامعه نشان از جسارت بیش از حد کارگردان دارد که مجوز داشتن چنین فیلمی را  مساله ای عجیب جلوه می دهد ، اشارات واضح   و نام بردن از  تقلب انتخاباتی،انرژی هسته ای ،عدم وجود دموکراسی ،عدم پذیرش  فیلم سازان از سوی نظام حاکم و فشار بیش  از حد و اعمال خشونت نسبت به هنرمندان  و سختگیری نسبت به روابط میان زن و مرد  همگی مسایلی هستند که  سطح شعارزدگی ایران برگر را بالا می برند و صحبت پیرامون  موضوعات خط قرمز را پیش می کشند آنهم با لحنی سبک و تخت .اگر فیلمساز دغدغه های سیاسی  و اجتماعی داشته باشد،نمی بایست  به تمسخر مردمی بپردازد که علیرغم تحریم ها و مشکلات اقتصادی از نظام خود حمایت می کنند و آنها را به سطح افراد کم سواد و فاقد شعوری نسبت دهد که بی هیچ فهم و درکی مدرن ترین ابزار  ارتباطی دنیا را در اختیار دارند.جوزانی موفق شده یک تنه جامعه را بکوبد و در نهایت با وصلتی مضحک بین دو جناح مخالف،موقتا صلح و صفا را به جامعه بازگرداند و البته کاندیدای تحصیلکرده و به قولی اصلح را که پول  و زوری در دست ندارد بر مسند قدرت بنشاند.  
به لحاظ فنی ،هنر فیلم برداری در میان شلوغی های فیلم مهجور مانده است.طراحی لباس و صحنه چشمگیر نیستند ولی گریم کار خوب و قابل و قبول است و بخصوص در کاراکتر تنابنده به خوبی نمود یافته است. موسیقی تند و عصبی کننده  و کاراکترها بیش از حد وراج و شلوغ هستند  و در در آوردن لهجه اغراق می کنند.هر کس لهجه را به سبک خود ادا می کند و در خراب کردن گویش  لری  و مسخره بازی از هیچ حرکتی فرو گذار نمی کند.یکی از نقاط ضعف فیلم  بی شک لهجه های من دراوردی است که بخش مهمی از نقش آفرینی ها را نابود کرده است. جالب آنکه تنابنده و مهرانفر که اغلب با یکدیگر بازی می کنند،اندکی لهجه ی مازنی  به سبک پایتخت را هم بدان افزوده اند.
با تمام این تفاصیل،ایران برگر فیلمی است مخاطب پسند که کنایه های گل درشت و رو بودن مفاهیمش  برای مخاطب عام بی نهایت جذاب است،همانطور که صمد بود و تقابل بیننده شهری با کاراکترهای  روستایی از درباز مورد علاقه و پسند مردم بوده است.از چنین فیلمی نمی توان انتظار تکنیک های سمعی بصری فوق العاده و بازی های به یاد ماندنی داشت،گرچه هر یک از بازیگران  را با یکی دو نقش شاهکار به خاطر می آوریم و خود کارگردان نیز در زمره ی بهترین ها قرار دارد اما متاسفانه ایران برگر مخاطب آزموده را نا امید می سازد و تنها یک پارودی سیرک وار در مقابلش قرار می دهد.
 

   
  

به اشتراک بگذارید:   Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 آخرین مطالب
  پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر
  "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود
  از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد
  حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن
  حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»
  «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت
  ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند
  فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند
  فیلم های سینمایی آخرین هفته
  مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی
  احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان
  هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت
  آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور
  نگاهی به فیلم «زرد»؛
  فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها
  علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم
  اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند
  موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما
  اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد
  اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد
  موزه سینما در ایام شهادت امام حسین (ع) تعطیل است
  چشمان برخی فیلمسازان به دستان جشنواره‌ها نباشد
  ۲۰۱۷ بدترین سال سینمای بریتانیای از لحاظ تناسب جنسیتی
  دی کاپریو بازهم علیه ترامپ موضع گیری کرد
  آلوده به جریان‌های سیاسی نشوید
  اکران اختصاصی «رگ خواب» ویژه مهاجران افغانستانی+جزئیات
  «نفس» به جشنواره فیلم توبینگن آلمان می رود
  حوزه هنری یا شهرداری، مسئله این نیست
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  سینما از مجلس کمک خواست!/ نباید جشنواره‌ها آفت سینمای ایران شوند
  سازمان سینمایی؛ بهارستان مدیران بازنشسته
  «سارا و آیدا» چگونه بر سر تماشاگر کلاه می‌گذارند!
  فیلم‌های سینمایی اولین هفته شهریور ماه در تلویزیون + پوستر فیلم‌ها
  انفعال‌های خودخواسته
  تأکید جشنواره سلامت بر سلامت روحی، جسمی و زندگی بدن خشونت/ حمایت از ۱۰ فیلم سینمایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان
  «یتیم خانه ایران» وارد شبکه نمایش خانگی شد
  قرن شوم هالیوود از شرم چاقی: از گرتا گاربو تا کلویی گریس مورتز
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
آرشیو آخرین مطالب
 
 پربیننده‌ترین مطالب
آرشیو پربیننده‌ترین مطالب
خانه | درباره ما | تماس با ما | آرشیو | پیوندها
صفحه اول | سینمای ایران | سینمای ایران | سینمای جهان | سینمای مستند و تجربی | تولید و اکران | تلویزیون | نمایش خانگی | اخبار صنفی | جشنواره‌ها | هنرمندان | اخبار عمومی
::  پیش‌خوان ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نقشه سایت ::  نسخه تلکس
© فیلم پرس 1391
info@filmpress.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار