پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:19
پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:19
پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر     "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود     از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد     حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن     حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»     «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت     ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند     فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند     فیلم های سینمایی آخرین هفته     مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی     احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان     هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت     آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور     نگاهی به فیلم «زرد»؛     فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها     علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم     اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند     موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما     اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد     اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد     
- اندازه متن: + -  کد خبر: 337صفحه نخست » نقد فیلمجمعه، 11 اردیبهشت 1394 - 13:00
نگاهی به فیلم رخ دیوانه
رخی که خیلی هم دیوانه نبود
شادی رستمی - فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران: رخ دیوانه نامش از حرکتی در شطرنج گرفته که به روایت عوامل شعار اثر است: وقتی رخ تنها میشه و دیگه هیچ مهره ای نیست که کمکش کنه، آخرین راه حل رو انتخاب میکنه، خودش رو نابود میکنه تا بازی مساوی بشه...
  

فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران:

رخ دیوانه تا این لحظه بهترین اثر از دید مخاطبان بوده و در انتهای فیلم از رضایتی که بر چهره ی تماشاگران نقش بسته بود می شد به تاثیر فیلم پی برد.
داودی کارگردانی است که به سبب آثار اغلب کمدی اش شهرت دارد،
آثاری چون من زمین را دوست دارم ،جیب برها به بهشت نمی روند،سفر جادویی و نان ،عشق،موتور1000 که همگی از جایگاه خوبی نزد مخاطب برخوردارند.پس از ساخت تقاطع که اثری جوان پسند و اجتماعی بود او با زادبوم و اکنون رخ دیوانه نشان می دهد که در میانسالی در پی کاویدن دغدغه های نسل جوان است.
رخ دیوانه نامش از حرکتی در شطرنج گرفته که به روایت عوامل شعار اثر است: وقتی رخ تنها میشه و دیگه هیچ مهره ای نیست که کمکش کنه، آخرین راه حل رو انتخاب میکنه، خودش رو نابود میکنه تا بازی مساوی بشه
فیلم داستان چند جوان را روایت می کند که در اینترنت با یکدیگر آشنا می شوند و در خارج از فضای مجازی قرار می گذارند که این قرار سبب رخ دادن اتفاقی هولناک شده و بر زندگی همه شان تاثیر می گذارد.
با دیدن نام بازیگران و کارگردان ، بی شک اعتبار و بازی های متفاوتشان بیننده را برای کاری متفاوت و خاص آماده می کند.به راستی شروع رخ دیوانه بی نظیر است. خود خود سینماست.راوی ،پیروز، یکی از کاراکترهای اصلی(امیر جدید) است و  از تمامی اتفاقات  تا به انتها مطلع و دانای کل است.داستانی را که روایت می شود  بارها نقض می کند و به این شکل با گره افکنی و رودست زدن داستان را جذاب می سازد.این که هر کاراکتر داستان مجزایی داشته باشند،از نمونه های کمیاب و در عین حال تاثیر گذار سینمای ماست که شاید شبیه آن را در کافه ستاره سامان مقدم  و تقاطع از شخص داودی دیده باشیم که که  با مونتاژ موازی پنج خرده روایت را با هم جلو برده و به طرز هولناکی بهم متصل کرد.این فرم در تدوین کار را به مراتب راحت تر می کند.
فیلم طوفانی شروع می شود.معرفی ها جذاب ، هیجان انگیز و بعضا کمیک اند و به خوبی نبض بیننده را به دست می گیرند.استفاده از جلوه های خاص تصویری ، نمایش تکنولوژی های نوین ارتباطی ، نام بردن و نمایش دادن انواع المان های جوان پسند،تسلط نسبی  محمدرضا گوهری و داوودی را در نگارش فیلم نامه نشان می دهد.تا لحظه ی شکل گیری بحران نیز همه چیز خوب است اما متاسفانه فیلم دچار سکته  می شود و برج انتظارات بیننده فرو می ریزد.داودی آنچه را که با دقت وظرافت پیش برده بود به یکباره نابود می سازد و برای جمع کردن وشکل دادن به آن متحمل زحمت زیادی می شود که در نهایت به پیشبرد و بهبود اثر کمکی نمی کند.کاراکترها در راستای ادامه ی داستان شخصی خود هیچ کوششی نمی کنند،گویی اهدافشان را جایی در میانه راه رها می سازند و تبدیل به عروسک کوکی می شوند.ورود کاراکتری بی هدف مانند پدر غزل(بیژن امکانیان) به داستان کاملا بیجا و اضافی است و حتی داستان پرآب چشمش بیننده را تحت تاثیر قرار نمی دهد.اصلا با حذف او یا مادر ماندانا چه اتفاقی برای شالوده ی کار می افتد؟اگر حضور آنها بسیار ضروری بوده می شد با چند جمله اشاره ای کرد و منظور را رساند اما سکانس های کشدار این دو فیلم را به کل از ریتم انداخته است. تاسی از سریال های ترکی  سبب شده  تجاوز و هتک حرمت در این فیلم نیز جایگاهی بیابد و به کاراکتری ربط داده شود.رخ دیوانه در دقایق میانی به ملغمه ای هفت جوش تبدیل میشود که هر کس در آن ساز خود را می زند،عنان کاراکترها از دست بیننده و کارگردان در می رود،داستان از حس و حال افتاده و حتی اپیزود بندی هم سبب تفکیک نمی شود. داودی در بعد معمایی داستان اهمال کرده و چنان بحث اخاذی و کلاهبرداری را رو از آب درآورده که به سرعت می توان به هویت فرد مورد نظر پی برد.در این مورد می توان رخ دیوانه را با رز زرد داریوش فرهنگ مقایسه کرد که داستانی مشابه داشت و کپی مو به موی فیلمی هالیوودی با نام دانم تابستان گذشته چه کرده ای؟ بود.
در آن زمان بسیاری بر فرهنگ تاختند و فیلم او را فاقد ارزش های هنری دانستند و فیلم هم در اکران خیلی موفق نبود ولی اکنون پس از سال ها به نظر می رسد برخی بینندگان هم به کپی های دست چندم علاقه و اعتقاد پیدا کرده اند.رفت  و آمد نامناسب کاراکتر ها به متن اثر و حرف های نشانه دار آنها سبب می شود مخاطب سینماشناس به سرعت دست سازنده را بخواند و در بهترین حالت منتظر پایانی درست و درمان بنشیند.گرچه کارگردان به جز ساخت یک فیلم معمایی-حادثه ای در پی شناساندن خطرهای اجتماع به نسل جوان و نمایش فرصت ها و تهدید هاست اما در کمال تاسف رخ دیوانه ساده انگارانه تر از آنی است که سبب انتقال پیام شود.شاید از دیدگاه روانشناسی بتوان گفت شروع پر شور و هیجان و بی قید اثر از درونیات نسل جوان امروز سرچشمه می گیرد  و این شور در میانه ی راه که به سردرگمی و یاس مبدل می گردد ولی چنین تحلیل هایی در ظرف اثری ساده و سینمایی نمی گنجد.البته اینگونه نیست که رخ دیوانه مطلقا حرفی برای گفتن نداشته باشد.هر یک از جوان های گروه نماینده و متعلق به یک قشر از جامعه است و تقابل این افراد و آشکار نمودن اهداف ،شیوه ی تصمیم گیری  و  احساساتشان هر یک می تواند خود دستمایه ی فیلمی جداگانه قرار گیرد.
از نظر انتخاب بازیگر داودی بسیار خوب عمل کرده و گروه خوبی را برای کار دعوت کرده است.طناز طباطبایی مانند همیشه خوب و یکدست بازی می کند و از تجربه ی خام دختر معتاد در مرهم که البته برایش کلی تحسین به همراه داشت،به کاراکتر پخته ی ماندانا در رخ دیوانه می رسد.امیر جدیدی که بازیگر تازه نفسی است با گریمی متفاوت از آنچه او را در تیاتر و فیلم های قبلی دیده بودیم ،به خوبی به درون پیروز نفوذ کرده و در ابتدای مسیر بازیگری اش نمره ی قابل قبولی از بیننده می گیرد.صابر ابر با همه ی استعداد و توانایی اش در فیلم منفعل است و تعاملش با بازیگر نقش مقابل، نازنین بیاتی چندان دلچسب نیست که البته بخش عمده ی آن به پرداخت ا ین کاراکتر در فیلم نامه  باز می گردد.
داودی کارگردان جاافتاده و سینما شناسی است.فیلم او لذت تماشای یک اثر خوب(نه عالی)را بیننده می دهد و بی هیچ توهین،سیاه نمایی و نتیجه گیری عامدانه او را از سینما بیرون می فرستند.شاید برگ برنده ی فیلم او همین باشد.اجازه می دهد بیننده خود به نتیجه برسد.
 

   
  

به اشتراک بگذارید:   Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 آخرین مطالب
  پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر
  "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود
  از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد
  حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن
  حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»
  «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت
  ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند
  فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند
  فیلم های سینمایی آخرین هفته
  مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی
  احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان
  هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت
  آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور
  نگاهی به فیلم «زرد»؛
  فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها
  علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم
  اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند
  موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما
  اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد
  اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد
  موزه سینما در ایام شهادت امام حسین (ع) تعطیل است
  چشمان برخی فیلمسازان به دستان جشنواره‌ها نباشد
  ۲۰۱۷ بدترین سال سینمای بریتانیای از لحاظ تناسب جنسیتی
  دی کاپریو بازهم علیه ترامپ موضع گیری کرد
  آلوده به جریان‌های سیاسی نشوید
  اکران اختصاصی «رگ خواب» ویژه مهاجران افغانستانی+جزئیات
  «نفس» به جشنواره فیلم توبینگن آلمان می رود
  حوزه هنری یا شهرداری، مسئله این نیست
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  سینما از مجلس کمک خواست!/ نباید جشنواره‌ها آفت سینمای ایران شوند
  سازمان سینمایی؛ بهارستان مدیران بازنشسته
  «سارا و آیدا» چگونه بر سر تماشاگر کلاه می‌گذارند!
  فیلم‌های سینمایی اولین هفته شهریور ماه در تلویزیون + پوستر فیلم‌ها
  انفعال‌های خودخواسته
  تأکید جشنواره سلامت بر سلامت روحی، جسمی و زندگی بدن خشونت/ حمایت از ۱۰ فیلم سینمایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان
  «یتیم خانه ایران» وارد شبکه نمایش خانگی شد
  قرن شوم هالیوود از شرم چاقی: از گرتا گاربو تا کلویی گریس مورتز
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
آرشیو آخرین مطالب
 
 پربیننده‌ترین مطالب
آرشیو پربیننده‌ترین مطالب
خانه | درباره ما | تماس با ما | آرشیو | پیوندها
صفحه اول | سینمای ایران | سینمای ایران | سینمای جهان | سینمای مستند و تجربی | تولید و اکران | تلویزیون | نمایش خانگی | اخبار صنفی | جشنواره‌ها | هنرمندان | اخبار عمومی
::  پیش‌خوان ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نقشه سایت ::  نسخه تلکس
© فیلم پرس 1391
info@filmpress.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار