پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:23
پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:23
پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر     "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود     از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد     حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن     حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»     «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت     ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند     فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند     فیلم های سینمایی آخرین هفته     مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی     احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان     هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت     آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور     نگاهی به فیلم «زرد»؛     فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها     علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم     اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند     موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما     اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد     اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد     
- اندازه متن: + -  کد خبر: 315صفحه نخست » نقد فیلمدوشنبه، 1 دی 1393 - 13:14
نقد سرمایه‌سالاری با زبان سینما
عباس کریمی‌ - فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران: «لبوفسکی بزرگ» فیلمی از برادران کوئن است که هفته گذشته به فیلمخانه ملی امریکا اضافه شد و به دلیل دورنمایه های همیشگی نقد سبک زندگی امریکایی در فیلم های این دو برادر تعجب همگان را برانگیخت. به این مناسبت نگاهی به این فیلم داشته ایم.
  
فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران:

اگر «لبوفسکی بزرگ» را در اینترنت جست و جو کنید آن را در ردیف فهرست بهترین فیلم های نوآر و کاراگاهی برخی سایت ها می بینیم و این نشان می دهد که عمده سایت های سینمایی این دسته بندی ها را از روی خلاصه داستان فیلم ها انجام می دهند چرا که هر کس فقط یک ربع از این فیلم را دیده باشد تصدیق می کند که نه تنها در ژانر نوآر قرار ندارد بلکه هجویه ای تمام عیار از فیلم های نوآر و کاراگاهی است و به تمسخر چنین فیلم هایی پرداخته است.

فیلم با نمایش زندگی یک آدم بیکار بیعار آغاز می شود و وی به دلیل یک آدرس غلط در معرض خطر قرار می گیرد. به خاطر اشتباه گرفتن وی با فردی به نام لبوفسکی که به نظر می رسد همسر جوانش را که نزدیک نیم قرن با خودش اختلاف سنی دارد دزدیده اند، فرش وی از بین می رود و وی با پیدا کردن آدرس لبوفسکی پیش وی می رود تا خسارت خود را بگیرد اما توسط وی به عنوان کاراگاه خصوصی استخدام می شود و این سرآغاز مصایب پیش روست.

داستان و شخصیت ها بی درنگ شما را یاد دو هجویه مشهور داستان های پلیسی یعنی عامه پسند چارلز بوکوفسکی و در رویای بابل ریچارد براتیگان می اندازند به ویژه جف بریجز با آن هیکل بزرگ و لباس هایش که به یک مرد دست و پا چلفتی عظیم الجثه می ماند. در هر دوی این داستان ها یک کاراگاه خصوصی با شکم بزرگ و فقدان هر نوع جذابیت و در عین حال بدهکار و بی پول درگیر داستانی جنون آمیز می شود که خیال و واقع ان مشخص نیست. شخصیت ها نیز هیچ یک ما به ازای بیرونی در اجتماع ندارند و تصویر غلوآمیزی از تیپ های فیلم های پلیسی هستند. در لبوفسکی بزرگ نیز همین اتفاق می افتد و به دلیل برخی بخش ها که فقط ذهنی هستند و از عینیت به دور، کارگردانان آن را به صورت بخش هایی که در خواب کاراکتر اصلی داستان وجود دارد درآورده اند تا فیلم از حالت رئال خود خیلی خارج نشود.

فیلم به نقد برخی مسائل جامعه امروز می پردازد و یکی از آنها سیستم سرمایه سالاری است که موجب می شود برخی از افراد یا گروه ها دست به اعمال غیرقانونی برای کسب پول بزنند. همسر لبوفسکی یکی از این افراد است که ربودن جعلی خودش را برنامه ریزی می کند تا از همسرش پول بگیرد. از سوی دیگر دختر لبوفسکی نیز می خواهد سرمایه شرکت در دست خودش باشد و یک گروه نئونازی خشن نیز پولهای ربوده شده را از آن خود می داند. در این میان فقط کاراگاه ناشی فیلم است که با وجود بیعاری فقط در برابر کاری که انجام داده تقاضای پول می کند و جالب اینجاست که فقط سر این فرد بی کلاه می ماند!

برادران کوئن در جای دیگری به نقد تبعات جنگ و تاثیرات مخرب آن اشاره دارند ضمن این که اشاراتی مستقیم به بیهودگی آن می کنند و جنگ ویتنام و کره که در هر دو امریکا شکست های بزرگی را متحمل شد مرتب توسط سرباز قدیمی که عقل درست و حسابی ای ندارد تذکر داده می شود.

فیلم در کل هجویه تمام عیار ژانر نوآر است با پایانی خوش که برخی سنت های زندگی امریکایی را به گونه ای غیرمستقیم و با زبان سینما زیر سوال می برد و در عین حال هر یک از شخصیت های فیلم را نمادی از یک قشر جامعه معرفی می کند که همگی سرشان به خاطر وجود سرمایه دارهایی چون لبوفسکی که بر همه چیز چنگ انداخته اند بی کلاه مانده است.

 

 

   
  

به اشتراک بگذارید:   Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 آخرین مطالب
  پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر
  "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود
  از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد
  حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن
  حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»
  «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت
  ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند
  فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند
  فیلم های سینمایی آخرین هفته
  مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی
  احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان
  هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت
  آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور
  نگاهی به فیلم «زرد»؛
  فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها
  علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم
  اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند
  موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما
  اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد
  اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد
  موزه سینما در ایام شهادت امام حسین (ع) تعطیل است
  چشمان برخی فیلمسازان به دستان جشنواره‌ها نباشد
  ۲۰۱۷ بدترین سال سینمای بریتانیای از لحاظ تناسب جنسیتی
  دی کاپریو بازهم علیه ترامپ موضع گیری کرد
  آلوده به جریان‌های سیاسی نشوید
  اکران اختصاصی «رگ خواب» ویژه مهاجران افغانستانی+جزئیات
  «نفس» به جشنواره فیلم توبینگن آلمان می رود
  حوزه هنری یا شهرداری، مسئله این نیست
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  سینما از مجلس کمک خواست!/ نباید جشنواره‌ها آفت سینمای ایران شوند
  سازمان سینمایی؛ بهارستان مدیران بازنشسته
  «سارا و آیدا» چگونه بر سر تماشاگر کلاه می‌گذارند!
  فیلم‌های سینمایی اولین هفته شهریور ماه در تلویزیون + پوستر فیلم‌ها
  انفعال‌های خودخواسته
  تأکید جشنواره سلامت بر سلامت روحی، جسمی و زندگی بدن خشونت/ حمایت از ۱۰ فیلم سینمایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان
  «یتیم خانه ایران» وارد شبکه نمایش خانگی شد
  قرن شوم هالیوود از شرم چاقی: از گرتا گاربو تا کلویی گریس مورتز
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
آرشیو آخرین مطالب
 
 پربیننده‌ترین مطالب
آرشیو پربیننده‌ترین مطالب
خانه | درباره ما | تماس با ما | آرشیو | پیوندها
صفحه اول | سینمای ایران | سینمای ایران | سینمای جهان | سینمای مستند و تجربی | تولید و اکران | تلویزیون | نمایش خانگی | اخبار صنفی | جشنواره‌ها | هنرمندان | اخبار عمومی
::  پیش‌خوان ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نقشه سایت ::  نسخه تلکس
© فیلم پرس 1391
info@filmpress.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار