جمعه، 1 تیر 1397 - 17:49
جمعه، 1 تیر 1397 - 17:49
پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر     "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود     از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد     حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن     حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»     «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت     ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند     فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند     فیلم های سینمایی آخرین هفته     مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی     احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان     هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت     آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور     نگاهی به فیلم «زرد»؛     فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها     علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم     اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند     موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما     اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد     اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد     
- اندازه متن: + -  کد خبر: 311صفحه نخست » نقد فیلمدوشنبه، 1 دی 1393 - 13:08
ریسک انتخاب گونه وحشت
نرگس خرقانی - فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران: فیلم روایت ناپدید شدن مریم نخستین تجربه کارگردانی محمدرضا لطفی است که پیش از این بیشتر به عنوان منتقد فیلم و روابط عمومی فیلم های مختلف در میان اهالی رسانه شناخته می شد و با این فیلم وارد عرصه فیلمسازی نیز شده است.
  
فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران:

انتخاب ژانر وحشت در نخستین تجربه کارگردانی آن هم در سینمای ایران می تواند یک ریسک به حساب آید. چون فیلم های ترسناک ایرانی نه در نزد منتقدان محبوبیت دارند و نه تماشاگران آن طور که باید از آن استقبال می کنند. تعداد فیلم های موفق ژانر وحشت در ایران به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. با در نظر گرفتن همه این مسائل ریسک بالای ساختن فیلم ترسناک در ایران را به خوبی می توان متوجه شد.

اما محمدرضا لطفی در نخستین تجربه کارگردانی اش نشان داد که در ایران هم می توان فیلم ترسناک خوب ساخت. فیلمی که هم منتقدان را راضی کند و هم مخاطب عام با آن ارتباط خوبی برقرار کند. مهمترین مشخصه فیلم روایت ناپدید شدن مریم به عنوان یک فیلم ترسناک این است که می تواند مخاطب را بترساند یعنی مهمترین کارکرد فیلم ترسناک که اتفاقا مهمترین آن نیز هست.

داستان این فیلم به بررسی ناپدید شدن زنی به نام مریم می پردازد و به مرور با گفتگوهایی که نشان داده می شود و نمایش یک سری فیلم هایی که با دوربین هندی کم گرفته شده است و همچنین بازسازی برخی از صحنه ها که با استفاده از بازیگر صورت گرفته است ماجراهایی که در گذشته اتفاق افتاده است توسط شخصیت های مختلف روایت می شود و از این طریق اطلاعات به مرور در اختیار بیننده قرار می گیرد.

همه این اتفاقات به خوبی در کنار هم قرار گرفته است به طوری که مخاطب تا پایان فیلم با آن همراه می شود و می خواهد سرانجام داستان را بداند. چنین اتفاقی برای هر فیلمی یک اتفاق بسیار خوب است خصوصا زمانی که این فیلم در ژانر ساخته شده باشد و از آن مهمتر زمانی که این فیلم ترسناک باشد یک موفقیت بزرگ برای فیلمساز به شمار می رود.

نکته مثبت دیگر فیلم این واقعیت است که فیلم در ظاهر درباره اجنه و موجودات عجیب است اما در فیلم ما چیزی در این رابطه نمی بینیم. بلکه کارگردان فیلم بیشتر سعی کرده است با شیوه فیلمبرداری حس ترس را در دل مخاطب ایجاد کند. در فیلم تعداد زیادی صحنه هایی وجود داد که ظاهرا با دوربین هندی کم گرفته شده است و همین قاب بندی های به ظاهر آماتور و تکان های دوربین در القا حس ترس و دلهره بسیار موفق بوده است. زیرا به شکلی است که مخاطب تمام آنچه را که اتفاق می افتد را نمی بیند بلکه گاهی صداهایی به گوش می رسد، خصوصا سکانس پایانی فیلم که اوج فیلم است و به خوبی کارکرد این سکانس ها را نشان می دهد.

استفاده از بازیگران ناشناخته نیز هوشمندانه صورت گرفته است و به باورپذیری فیلم در ذهن مخاطب کمک زیادی کرده است. تنها بازیگر شناخته شده فیلم رضا بهبودی است که او نیز نقش بازیگری را بازی کرده است که سعی در بازسازی یک سری از اتفاقات دارد و همه اینها باعث شده است که فیلم روایت ناپدید شدن مریم در بسیاری از موارد شکلی مستند گونه به خود بگیرد به شکلی که مخاطب نمی داند که آنچه می بیند واقعی است یا اینکه همه چیز فیلم است! همین حس دوگانه و تردید نیز در تشدید حس ترس بسیار موثر است و به اثر پذیری فیلم بسیار کمک کرده است.

نکته دیگر فیلم در این است که بخش عمده ای از لحظات دلهره آور بیشتر جنبه روانشناسی دارد. یعنی رفتار های شخصیت های باعث بدتر شدن اوضاع می شود و همین اتفاقات فیلم را کاملا منطقی جلوه می دهد. در واقع محمد رضا لطفی به شکلی هوشمندانه سقوط زندگی یک زوج را نشان داده است. در حالی مریم از لحاظ روحی بسیار به هم ریخته است اما شوهرش از او به عنوان ابزاری استفاده می کند برای ساخت فیلمش و رسیدن به پول بیشتر را به آرامش خانواده اش ترجیه می دهد و همین اینها زمینه ساز سقوط خانواده اش می شود.

بدون شک این فیلم در سینمای ایران تجربه ای نو است که می تواند کمک زیادی به بهبود کیفیت فیلم هایی در ژانر وحشت کمک کند.
 

   
  

به اشتراک بگذارید:   Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 آخرین مطالب
  پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر
  "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود
  از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد
  حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن
  حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»
  «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت
  ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند
  فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند
  فیلم های سینمایی آخرین هفته
  مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی
  احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان
  هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت
  آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور
  نگاهی به فیلم «زرد»؛
  فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها
  علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم
  اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند
  موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما
  اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد
  اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد
  موزه سینما در ایام شهادت امام حسین (ع) تعطیل است
  چشمان برخی فیلمسازان به دستان جشنواره‌ها نباشد
  ۲۰۱۷ بدترین سال سینمای بریتانیای از لحاظ تناسب جنسیتی
  دی کاپریو بازهم علیه ترامپ موضع گیری کرد
  آلوده به جریان‌های سیاسی نشوید
  اکران اختصاصی «رگ خواب» ویژه مهاجران افغانستانی+جزئیات
  «نفس» به جشنواره فیلم توبینگن آلمان می رود
  حوزه هنری یا شهرداری، مسئله این نیست
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  سینما از مجلس کمک خواست!/ نباید جشنواره‌ها آفت سینمای ایران شوند
  سازمان سینمایی؛ بهارستان مدیران بازنشسته
  «سارا و آیدا» چگونه بر سر تماشاگر کلاه می‌گذارند!
  فیلم‌های سینمایی اولین هفته شهریور ماه در تلویزیون + پوستر فیلم‌ها
  انفعال‌های خودخواسته
  تأکید جشنواره سلامت بر سلامت روحی، جسمی و زندگی بدن خشونت/ حمایت از ۱۰ فیلم سینمایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان
  «یتیم خانه ایران» وارد شبکه نمایش خانگی شد
  قرن شوم هالیوود از شرم چاقی: از گرتا گاربو تا کلویی گریس مورتز
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
آرشیو آخرین مطالب
 
 پربیننده‌ترین مطالب
آرشیو پربیننده‌ترین مطالب
خانه | درباره ما | تماس با ما | آرشیو | پیوندها
صفحه اول | سینمای ایران | سینمای ایران | سینمای جهان | سینمای مستند و تجربی | تولید و اکران | تلویزیون | نمایش خانگی | اخبار صنفی | جشنواره‌ها | هنرمندان | اخبار عمومی
::  پیش‌خوان ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نقشه سایت ::  نسخه تلکس
© فیلم پرس 1391
info@filmpress.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار