پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:23
پنجشنبه، 3 اسفند 1396 - 01:23
پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر     "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود     از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد     حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن     حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»     «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت     ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند     فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند     فیلم های سینمایی آخرین هفته     مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی     احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان     هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت     آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور     نگاهی به فیلم «زرد»؛     فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها     علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم     اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند     موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما     اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد     اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد     
- اندازه متن: + -  کد خبر: 292صفحه نخست » نقد فیلمشنبه، 29 آذر 1393 - 14:39
تشویق به آدمکشی به مثابه یک امر روزمره!
عباس کریمی - فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران: «شهر گناه: بانویی که برایش می‌کشم» ساخته مشترک رابرت رودریگوئز و فرانک میلر و از نامزدهای اسکار پیش رو ست که به تازگی اکران جهانی شده است.
  
فیلم پرس ـ پایگاه خبری فیلم ایران:

«شهر گناه: بانویی که برایش می‌کشم» دومین قسمت فیلم شهر گناه است که چند سال پیش توسط همین دو کارگردان ساخته شده بود. از آنجا که فرانک میلر طراحی کمیک استریپ های این فیلم را بر عهده داشته است تاثیرات خاسته از تصویرسازی ذهنی وی در فیلم مشهود است و نمونه آن را در فیلم های دیگر وی نظیر ۳۰۰ نیز می توان مشاهده کرد.

یکی از موارد قابل ملاحظه در فیلم ساختار سیاه و سفید آن است که کارگردانان با افزودن رنگ به برخی از صحنه های فیلم سعی در درشتنمایی یک کاراکتر یا مفهوم و نماد در آن صحنه داشته اند. برای مثال در برخی صحنه ها که جراحتی در شخصیت ها به وجود می آید خون رنگ سرخ دارد و در نماهای سیاه و سفید به شدت به چشم می آید. یا رنگ لباس های برخی کاراکترها بخشی از تاثیرات آنها بر محیط و افراد دیگر را نمایش می دهد هر چند در تمام طول فیلم رنگ سیاه غالب است و ماهیت محیط سرد و مایوس کننده فیلم را می رساند.

فرانک میلر در کل خالق فضاهای نوآر غلو شده در آثارش است و یک شخصیت مثبت را نمی توان در آنها یافت. حتی در فیلمی چون ۳۰۰ که تحریفی علنی از تاریخ است قهرمانان وی دارای خویی وحشی و غیرانسانی هستند و از کشتن همانثدر لذت می برند که از غذا خوردن و خندیدن!

رابرت رودریگوئز نیز که تحت تاثیر تارانتینو فیلم های خشن زیادی دارد و حتی فیلمی مشترک با تارانتینو دارد به نام »از بام تا شام» که اثری فانتزی از خون آشامان است عاشق صحنه های اکشن خشن و خونین است و در فیلم های اخیرش مثل «مچت» حتی تیتراژ فیلم را از این خون و خونریزی بی نصیب نمی گذارد.

«شهر گناه: بانویی که برایش می‌کشم» نیز فیلمی پر از سیاهی و ناامیدی و فساد است. فیلم قهرمان مشخصی ندارد که به شیوه چند راوی بودن آن باز می گردد. خلاف قسمت اول بروس ویلیس نقش تعیین کننده ای در روایت ندارد و دختر وی است که این کار را باید انجام دهد؛ قهرمانی الکلی که برای گذارن زندگی در کافه ای بدنام کار می کند و سر آخر با کمک یک هیولای انسان نما که نقش وی را میکی رورک بر عهده دارد انتقام خون پدرش را می گیرد. این شیوه چندروایی از سویی پوچی و ولنگاری شخصیت ها را به نمایش می گذارد و بر نیهیلیسم موجود در زندگی تاکیدی دوباره می کند.

اصرار بیش از حد بر نمایش فساد و خشونت و خون باعث می شود تا از همان دقایق اولیه فیلم اعصاب بیننده در گیره فولادی نامرئی ای گرفتار آید و هر چه بیشتر با فیلم جلو می رود این فشار روح و روان وی را بیشتر فشرده می کند.

«شهر گناه: بانویی که برایش می‌کشم» در مجموع فیلمی است که پیام واضح و روشنی ندارد و شخصیت های وام گرفته از بخش اول ان حرف تازه ای برای گفتن ندارند و فقط بدون هیچ منطقی اقدام به آدم کشی می کنند. برای مثال وقتی یکی از شخصیت ها توسط زنانی که در شهر مجاور هستند نجات داده می شود یکی از آنها بدون دلیلی مشخص می خواهد او را بکشد! این ترویج آدمکشی توسط میلر و رودریگوئز منطق خاصی ندارد و تداعی کننده قاتلان روانی فیلم الیور استون با عنوان قاتلان مادرزاد» است با این تفاوت که در ان فیلم فقط دو قاتل وجود داشت اما در شهر گناه دوم همه کاراکترها آدمکشند و این کار جز موارد عادی زندگی روزمره آنهاست بدون آن که علتش مشخص شود.
 

   
  

به اشتراک بگذارید:   Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 آخرین مطالب
  پردیس ملت میزبان اهالی رسانه در جشنواره فجر
  "لاتاری" به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر می‌رود
  از شفیره روشنفکری ایرانی هیچ پروانه‌ای رستگار نخواهد شد
  حضور حوزه هنری با ۴ اثر در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن
  حضور ۳ کارگردان ایرانی و نمایش فیلم‌های‌شان در جشنواره «دنیای آسیا»
  «لاتاری» مهدویان پروانه ساخت گرفت
  ۱۳۳ مستند متقاضی شرکت در «جایزه شهید آوینی» سینما حقیقت شدند
  فیلم‌های خارجی مشکلی برای اکران در کشورمان را ندارند
  فیلم های سینمایی آخرین هفته
  مرگ‌کاوی یا مرگ‌آگاهی؛ تقلیدی کورکورانه از سینمای کپسولی
  احتمال نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در دو مکان
  هنرمند ایسلندی هم از مزاحمت جنسی کارگردان گفت
  آغاز اکران دو فیلم سینمایی از چهارشنبه در سینما‌های کشور
  نگاهی به فیلم «زرد»؛
  فرانسیس فورد کاپولا و بروس ویلیس به تلویزیون می‌آیند + پوستر و معرفی فیلم‌ها
  علاقه‌مند به اکران فیلم خارجی‌ هستیم
  اسکورسیزی مذهب را به مثابه غرق شدن در هیچ می‌داند
  موزه هنرهای معاصر تهران و مینیمالیسم در سینما
  اعضای شورای سیاستگذاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر تعیین شد
  اعلام اسامی آثار مستند راه‌یافته به بخش ملی/ پردیس ملت کاخ جشنواره شد
  موزه سینما در ایام شهادت امام حسین (ع) تعطیل است
  چشمان برخی فیلمسازان به دستان جشنواره‌ها نباشد
  ۲۰۱۷ بدترین سال سینمای بریتانیای از لحاظ تناسب جنسیتی
  دی کاپریو بازهم علیه ترامپ موضع گیری کرد
  آلوده به جریان‌های سیاسی نشوید
  اکران اختصاصی «رگ خواب» ویژه مهاجران افغانستانی+جزئیات
  «نفس» به جشنواره فیلم توبینگن آلمان می رود
  حوزه هنری یا شهرداری، مسئله این نیست
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  روز‌های پایانی«به وقت شام»
  سینما از مجلس کمک خواست!/ نباید جشنواره‌ها آفت سینمای ایران شوند
  سازمان سینمایی؛ بهارستان مدیران بازنشسته
  «سارا و آیدا» چگونه بر سر تماشاگر کلاه می‌گذارند!
  فیلم‌های سینمایی اولین هفته شهریور ماه در تلویزیون + پوستر فیلم‌ها
  انفعال‌های خودخواسته
  تأکید جشنواره سلامت بر سلامت روحی، جسمی و زندگی بدن خشونت/ حمایت از ۱۰ فیلم سینمایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان
  «یتیم خانه ایران» وارد شبکه نمایش خانگی شد
  قرن شوم هالیوود از شرم چاقی: از گرتا گاربو تا کلویی گریس مورتز
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
  ادامه فیلمبرداری «هایلایت» در شمال کشور
آرشیو آخرین مطالب
 
 پربیننده‌ترین مطالب
آرشیو پربیننده‌ترین مطالب
خانه | درباره ما | تماس با ما | آرشیو | پیوندها
صفحه اول | سینمای ایران | سینمای ایران | سینمای جهان | سینمای مستند و تجربی | تولید و اکران | تلویزیون | نمایش خانگی | اخبار صنفی | جشنواره‌ها | هنرمندان | اخبار عمومی
::  پیش‌خوان ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نقشه سایت ::  نسخه تلکس
© فیلم پرس 1391
info@filmpress.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار